Jumaat, April 1

April Fool Dan Sejarahnya


Pagi ni aku ada terbaca mengenai sejarah april fool ni di laman Gelakje.Com, so sukalah untuk aku berkongsi bersama. sebab sebelum ni aku cuma tahu yg april fool ni memang DILARANG dalam Islam, tp tak pernah pulak study detail sejarahnya, bila dah tahu sejarah btolnya..very the **** nyalah april fool ni!! tapi aku tengok orang-orang kita sekarang dah banyak sedar dan faham yang april fool itu DILARANG, bagus!! sbb dah jarang dah aku nampak orang buat april fool ni sekarang. kalu dolu-dolu tu yerlah..manjang nak kenekan orang jek..ntah pape ntah..

So..pada sesapa yang blom sedar atau ayat manisnya lagi..blom sampai kot cahaya kesedaran tu..SEDARLAH bahawasanya..perayaan April Fool ni start dari satu tragedi besar yang very the menyedihkan dan memilukan tau!! coz april fool ni sebenornya adalah satu perayaan hari kemenangan atas pembunuhan ribuan umat Islam yang disembelih dan dibunuh di Sepanyol oleh tentera salib yang dilakukan melalui cara-cara penipuan. ha..amik kau..very the geram kan dengor?

Jadi..anggaplah sesapa yang masih degil dan tegar nak merayakan april fool ni..kita ibaratkan diorang ni sedang meraikan ulang tahun pembunuhan kejam ribuan saudara mereka di Granada, Sepanyol pada 5 abad yang silam...setuju tak?? kalo sapa yang masih tak setuju tu, bolehlah baca sejarahnya dgn lebih detail lagi di laman Gelakje.Com. Thanks bro pada artikel yang sungguh memberi kesedaran ini!! DONE!




Tiada ulasan: